Monday, February 12, 2018

Usrah Di Rumah


Alhamdulillah...

Akhirnya dapat juga kawan-kawan usrah datang ke rumah. Hakikatnya nak ajak ke  rumah pun segan, sebab rumah 'bersih' sangat... tapi disebabkan nak juga mereka datang.. so.. tetiba rumah jadi bersih.

Tq buat abang.. sebab bagi kebenaran mereka datang.. dan bantu ati kemas rumah..


Alhamdulillah.. ramai yang hadir pada malam tu...


Semoga majlis ini akan dapat diteruskan di rumah kami...

..erm.. nanti ummi share apa pesanan ustazah yer...

Yang penting... untuk dapat sesuatu kita hendaklah ikhlas meminta dengan Allah... dan yakin dengan apa sahaja pemberian nya.. sebab ada hikmah di sebalik semua kejadian....

Thursday, February 8, 2018

Pendengar Setia


Ramai yang suka bercerita tentang diri, tentang keluarga dan tentang apa sahaja kepada yang paling rapat dan hampir kepada mereka.... tapi ramai tak di antara kita yang setia menjadi pendengar???

Kadang kala sahabat baru ingin menyampai sesuatu.. cepat jer kita jawab yang kita dah tahu...

Erm... apa agaknya perasaan kalau kita berada di tempat sahabat yang ingin bercerita tu???.. kadang kala kita tak perasan.. kita selalu mengulang cerita yang sama... tapi masih ada yang setia untuk mendengar. Tapi bila kita di datangi dengan sahabat yang ingin bercerita.. cepat jer kita menyampuh.. tak cukup dengan tu.. buat muka boring dan mengadap hp ... dalam hati tak tahu la apa yg difikir...

Cuma... dalam hidup kita kena selalu tidak mementingkan diri... cubalah bahagiakan orang di sekitar kita.. mana tahu.. satu hari nanti kita akan disisihkan sebab sikap yang suka menyisihkan orang satu masa dahulu...

Erm.. saje ummi kupas situasi nie... sebab kadang kala terperasan yang ianya wujud......

Wednesday, January 3, 2018

Skolah dah mula.....

Selamat tahun baru 2018 semua....

semangat tak????

mesti bersemangat tau... tahun nie tahun yang agak berat buat ummi sebab Auni akan menduduki exam PT3 dan Aira plak akan mengambil ujian UPSR. Cemas ummi dah bermula... tapi kena enjoy sebab tak moh stress... 

So perancangan nyer.. Auni dan Aira akan ke kelas tambahan.. korang kena aktif tau.. kata nak masuk SHAMS dan TGB.... 

Alhamdulillah.. korang dah ada matlamat nak ke mana ... tapi jangan tinggal matlamat jer.. kena usaha.. kawan2 semuanya pandai2.. korang pun pandai jugak....

Erm... ok lah.. ummi nak kongsi gambar hari pertama anak2 ummi ke sekolah. 

Alamak.. gambar adik ke atas plak.. tapi sebenarnya dia lah orang yang terakhir sampai sekolah. Ummi dah settlekan kakak-kakak baru ummi boleh hantar adik...

Sampai skolah.. adik kena punch card dulu.... nasib la dik....


Masa nie muka semua bersemangat walaupun masa tu baru jam 6.30 pg... bagus-bagus.. lepas nie kita keluar awal ek.....

Erm... adik lagi....

yey... adik dah sampai skolah......

Auni dan Husna plak ummi hantar awal hari Isnin 1.1.2018..... sebab dia orang kena bertugas.... sibuk jugak ummi tengok. Yang kelakar nyer... Auni kena jaga koperasi tapi kena pakai baju pengawas sebab dia pengawas... Husna plak kena jaga pendaftaran Form 1 tapi boleh pakai baju outing walaupun dia pun pengawas..... Lantak la labu.... janji korang happy... walaupun ada yang sedih sayu malam tuh...

hahahaha.. eleh.. ingatkan ummi tak tahu ker.... kan kan...

Ada orang nangis tak moh balik skolah kan....

Sape ek... sila ngaku....

hahahhah

Wednesday, December 27, 2017

Adik.....

Alhamdulillah... adik-adik ummi lebih berjaya dari ummi. Tak per... tak perlu cemburu atas kejayaan mereka. Bersyukur dan jadikan mereka idola kita.. yup.. idola untuk lebih terus berjaya.

Ummi masih ingat.. papa selalu berpesan pada ummi untuk jadi contoh buat adik-adik. Setiap kali papa mama datang ziarah ummi di UKM.. itulah pesan papa..

Ayat nyer simple..

'Atie... awak anak sulung.. belajar rajin-rajin.. dan jadi contoh untuk adik-adik"

Alhamdulillah.. ummi berjaya menjadi pencetus.. bukan contoh.. sebab adik-adik ummi berjaya dari ummi... ummi hanya pembuka ruang untuk adik-adik ummi lihat apa itu universiti.. sebab masa mereka kecil.. mereka selalu ziarah ummi di sana...

dan kini.. adik-adik ummi berkali-kali masuk universiti.. malah ada yang menetap terus dalam U tu untuk berkhidmat.. hehehhe

Apa-apa pun ummi bersyukur kerana mereka berjaya...


Yang ini adik kedua... kami baru tahu rupa-rupanya dia pernah berniat untuk keluar di kaca TV... dan nie adalah kali ke 3 dia bersiaran.. tahniah Ain..


Adik ketiga dan ke empat plak ada cerita masing-masing... nanti kita sambung yer...


Sunday, December 24, 2017

Anak Soleh dilanda Demam Campak....


Terkejut ummi bila dapat tahu yang uzayr kena demam campak. Cepat nyer... Agaknya macam mana la nak uruskan adik nie... especially masa dia gatal...

Tapi Alhamdulillah.. kebetulan ummi  dapat cuti kuaratin selama 5 hari.. boleh la ummi tengokkan adik...  


Wednesday, November 22, 2017

Bukan Rezeki....

Cuti sekolah pun dah hampir... esok merupakan hari terakhir anak-anak di sekolah. Ibu bapa pun akan rasa tenang tanpa perlu kelam kabut uruskan menghantar dan menjemput anak.... Perancangan cuti pun dah dibuat...

Yey.... ummi pun suka.. sebab tak kehulu kehilir lagi... anak-anak di Rembau pun semua balik.. so ummi boleh la bersenang-senang hujung minggu....

Dalam syok fikir pasal cuti tetiba ummi terjumpa nota Khayra dalam diari ummi... erm.. terus rasa sayu.. anak-anak nie dah semangat nak bermusafir. Perancangan pergi dan balik pun dah dicatit... tapi tuhan jer yang tahu.. kami tidak direzekikan ke sana. Email tentang harga tiket kapal terbang pun dah tamat semalam.. Ummi siap terima ucapan terima kasih sebab menggunakan perkhidmatan mereka...


Dan sekali lagi ummi sedih bila ramai yang mengupdate facebook masing-masing tentang perjalanan ke tanah suci.... bukan salah dia orang pun... itu rezeki mereka...

Tak per la.. mungkin ada masa lain yang terbaik buat anak-anak nie... dan mungkin cuti sekolah nie ummi kena penuhkan dengan aktiviti ulang kaji pelajaran... erm.. nampak zalim sebab tak bagi anak cuti.. tapi ianya berjadual. Ada masa kita cuti.. ada masa kita ulangkaji..

Yang penting auni kena buktikan yang terbaik untuk PT3 dan Aira juga akan buat yang tebaik utk UPSR..

dan yang penting... niat untuk melihat anak berjaya tu ada... macam tu juga niat untuk menggembirakan mereka.. erm.. lepas nie mana sahaja ummi pergi ummi nak mereka ada bersama ummi.. biarpun apa jadi.. sebab Allah tahu.. kalau kita berniat baik dengan keluarga.. akan murah rezeki kita 

Maruku Ueik....

jom.. siapa yang nak boleh order yer...