Thursday, June 8, 2017

Kisah Bidadari Tercantik di Surga ''Ainul Mardhiah''

Sejak kebelakangan ini.. anak-anak ummi gemar mendengar lagu Ainul Mardhiah.. ada antara mereka yang bertanya siapakah beliau.. nah...

ummi copy cerita ini untuk bacaan kalian...

semoga anak-anak ummi dan ayah akan bersama beliau di syurga nanti...


Di suatu pagi di bulan Ramadhan, Nabi sedang menyampaikan targhib (semangat buat berjihad) kepada pasukan Islam. Nabi pun bersabda, "Sesungguhnya orang yang meninggal syahid karna Allah, maka Allah akan memberikannya Ainul Mardhiah, bidadari paling cantik di surga ". 

Salah satu sahabat nabi yg masih muda belia yg mendengar penjelasan itu menjadi bertanya-tanya. Namun, karena malu kepada Nabi dan  sahabat-teman lain, sahabat ini tak jadi mencari informasi lebih dalam tentang Ainul Mardhiah.

Ketika waktu menjelang Zuhur. sesuai sunah Rasul, para sahabat dipersilakan buat tidur sejenak sebelum berangkat perang. Bersama rombongan yang lain, sahabat ini juga tidur terlelap dan  bahkan bermimpi.

Didalam mimpinya itu dia berada di daerah yg sangat indah  yang belum pernah dia kunjungi sebelumnya. Dia juga bertemu dengan seseorang wanita yg sangat cantik yang belum pernah dilihatnya.

Dia lalu bertanya kepada gadis cantik   tadi, "di manakah ini?".

"Inilah Syurga.", jawab gadis cantik itu.
Lalu sahabat ini bertanya lagi, "Apakah kamu Ainul Mardhiah?".

"Bukan, saya bukan Ainul Mardhiah. Jikalau Anda ingin bertemu dengan Ainul Mardhiah, dia sedang beristirahat di bawah pohon yang rindang itu."

Sahabat itu pergi ke tempat yang tunjuk dan dia berjumpa dengan seorang perempuan   yg kecantikannya berkali-kali lipat dibanding perempuan   pertama yang dia temui.
"Apakah kamu Ainul Mardhiah ?"
"Bukan, saya  ini penjaganya. Bila Anda ingin bertemunya disanalah singgasananya."

lalu sahabat ini pun pergi ke singgasana tersebut dan  sampailah ke suatu mahligai. Didapatinya seseorang wanita yg kecantikannya berlipat-lipat dibanding perempuan   sebelumnya yg sedang mengelap-ngelap perhiasan. Teman ini pun memberanikan diri buat bertanya.

"Apakah kamu Ainul Mardhiah?"

"Bukan, aku bukan Ainul Mardhiah. Aku  penjaganya di mahligai ini. Bila Anda ingin menemuinya, temuilah ia di mahligai itu."

Pemuda itu pun pergi dan  sampailah dia ke mahligai indah yang ditunjukkan. Dilihatnya seorang perempuan   yg kecantikannya berlipat-lipat dibandingkan perempuan   sebelumnya serta sangat pemalu. Pemuda itu pun bertanya.

"Apakah kamu Ainul Mardhiah ?"
"Ya, betul saya Ainul Mardhiah"
Pemuda itu ingin mendekat, namun Ainul Mardhiah menghindar dan  mengatakan , "kamu bukan seorang yang mati syahid."

Saat itu juga pemuda tersebut bangun dari mimpinya. Dia pun menceritakan mimpinya ini kepada seorang sahabat kepercayaannya yg dimohonkan buat merahasiakan mimpinya sampai ia tewas syahid.

Komando jihad pun bergemuruh. Sahabat ini pun dengan semangatnya berjihad agar bisa bertemu dengan bidadari Ainul Mardhiah. Dia pun akhirnya meninggal  syahid.

Di petang hari waktu buka puasa, sahabatnya tadi menceritakan mimpi sahabat yang meninggal  syahid ini kepada Nabi. Nabi pun membenarkan mimpi teman muda ini serta Nabi bersabda, "sekarang ia berbahagia bersama Ainul Mardhiah ".

Tuesday, June 6, 2017

Abang Dammam..


Alhamdulillah.. dapat jumpa muka pun jadi lah..

Berbual melalui media.. buat kadang kala stress bila kejap line ok kejap line tak ok... tak campur lagi dengan suara yang kejap ada kejap tak de..

Adus... rasa nak masuk jer dalam line .. kan senang sebab cepat sampai....

tapi tak mungkin lah kan...



Tugas...


Enjoy dengan tugas yang diberikan...

Itu yang harus ummi buat bila tugasan datang bertimpa-timpa... Seronok dalam penat bila semuanya selesai...

Saje je ummi upload gambar nie.. gembira mungkin sebab semua perancangan berjalan dengan lancar. Plus.. sedikit kenangan ummi di tempat kerja..

Minat tetang silat..


Anak ini memang sangat la lelaki nya... huhuhu.. Alhamdulillah.. adik minat sangat dengan silat. Gambar nie diambil masa umurnya baru 2 tahun.. nampak kecil tapi bila dia mendebik kita.. mau nyer lebam.... kakak alynn la yang selalu jadi mangsa adik.. sabar la yer... 


Masa nie ummi kononnya nak rakam video.. terambil plak gambar... 

Nasib masih ada gaya lagi....

Sunday, June 4, 2017

Kami rindukan Ayah....


Ya Allah.. lamanya tak jumpa ayah.... rindunya rasa....


Semoga urusan kita dimudahkan....

Bukan senang duduk berjauhan.. tapi demi mencari rezeki.. inilah yang terbaik buat kami..

Happy 14th Birthday.....


Masa pantas berlalu... rasa macam baru semalam kakak dilahirkan. Sekarang kakak dah 14 tahun. Ummi ingat lagi.. masa melahirkan kakak, ummi berada selama 10 jam di dalam labour room.. punyai nak menahan sakit masa contraction sampai ummi tak perasan ummi terpulas leher ayah. Hahaha... dan bila tiba masa kakak nak keluar, kakak menggelongsor laju tapi darah melambak atas lantai.. kat dinding pun ada.. Masa tu ayah dah mula nak pitam. Baru la ummi tahu ayah mabuk darah. Mujur ada Dr yang perasan.. dia minta ayah cepat-cepat duduk.. kalau tak 2 troli yang keluar.. satu ummi satu ayah.. nge nge nge..

Tapi masa tu kakak tak menangis.. jenuh Dr tepuk bontot kakak.. kakak senyap... Dr mula panik, cepat-cepat dia ambil kebuk oksigen.. masukkan kepala kakak dalam kebuk tu.. tapi masa tu ummi macam perasan kakak pandang ummi... kakak senyum dan terus menangis... ummi tak sempat pegang kakak sebab Dr terus tolak kakak ke nicu. Sebab ada infection pada pau-paru kakak. Kebetulan pulak ueik ada di depan labour room. Dia nampak Dr tolak baby, tapi dia tak tahu yang ditolak tu kakak... Ayah pulak selesai jer kakak ke nicu ayah pun keluar, dek sebab happy ayah menangis.. Ueik dan atok dah mula panik.. tapi bila tahu semua selamat, baru semua lega..

Alhamdulillah... cerita 14 tahun yang lepas akan terus ummi ingat setiap kali sampai tarikh hari jadi kakak.. waktu dan situasi sentiasa berputar di kepala ummi...

Dan kini.. anak ummi nie makin comel, cantik dan cerdik.. semoga kakak dipelihara dari segala kejahatan dan sentiasa bersama orang-orang baik...


HAPPY BIRTHDAY 

NUR AUNI KHALIESA BT KHAIRUDDIN

Wednesday, May 31, 2017

Sebab Kain ......

Entah kenapa 2 hari lepas ummi merajuk dengan anak-anak... silap dia orang sikit jer.. dia orang tak jemur kain jer pun.. tapi ummi merajuk... huhuhu... agaknya ummi dah lama tak merajuk dengan ayah kot. tu yang ummi merajuk dengan anak. Tapi... Alhamdulillah.. lepas jer kejadian tu anak-anak ummi dah tahu.. setiap pagi mereka akan jemur kain dan angkat bila petang. So... nak dijadikan cerita petang semalam bila ummi balik kerja, ummi tengok anak-anak ummi tengah lipat baju.. sambil bercerita dan gelak... entah la apa yang diceritakan.. tapi ummi nampak mereka bahagia.. Alhamdulillah...

Semoga anak-anak ummi pandai mengurus rumah tangga bila besar nanti. Jangan tunggu di suruh tau.. dan ringan kan tulang sentiasa dimana sahaja kita berada dan siapa kita nanti. Biarlah besar mana pun jawatan.. tapi kita perempuan, ringankan tulang.. Insha Allah semua orang akan selesa dengan kita..

Semoga cerita kain ini menjadi pengajaran buat anak-anak ummi.. ummi tak suka membebel, cukup sahaja ummi buat tak geti kat korang... erm.. zalim tak???


Kisah Bidadari Tercantik di Surga ''Ainul Mardhiah''

Sejak kebelakangan ini.. anak-anak ummi gemar mendengar lagu Ainul Mardhiah.. ada antara mereka yang bertanya siapakah beliau.. nah... ...