Sunday, August 13, 2017

Pesan Ummi.....


Duduk berjauhan dah memang jadi perkara biasa buat ummi. Dari mula kami berkahwin sampai lah sekarang. Cuma bezanya tempoh masa tu dulunya sekejap... paling lama pun sebulan sekali pasti ayah balik. Tapi sekarang 3 bulan sekali..

Erm.. bila fikir balik, ramai jer yang duduk jauh macam ummi nie... mungkin pada mulanya agak kekok sebab serba serbi kena uruskan.. harap-harap bila dah lama nanti ok la... 

Cumanya.. pohon doakan ummi kuat dan sihat. Kesian jugak kat anak-anak, bila ummi letih, mesti korang kena marah. Tapi yang ummi pasti.. boleh jer ummi buat semua tu ... kalau tak dulu semua harap ayah. Manja ker ummi???... tak kot.. ayah pun tahu, ummi lebih suka buat sendiri dari harap orang. Kang tak jadi kang.. tak pasal buat keje dua kali..

Tapi bila ayah balik, ummi nak rehat plak.. biar ayah buat semua.. hahahahha.. aci kan...

Sebab ummi nak pergi rehatkan badan... nak pergi spa... nak buat facial... nak urut-urut... bleh kan????? plus semua tu ayah sponsor... hoyeyyyyyyy..

Oklah.. tu jer ummi nak pesan kat ayah...

nge nge nge.....

bubai....

Friday, August 11, 2017

Mengaji vs bersilat......

Bila ada masa lapang... ayah akan mengajar anak-anak mengaji... termasuk la yang si kecil tuh.

Tapi dia bukan nak mula dari muqaddam.. dia nak terus pakai AlQuran... tapi belajarnya ikut mood..

Masa nie mood agak baik.. boleh duduk dan mengaji lagi..


Dah mula bosan.. dia pun akan bangkit dan bersilat dengan ayah...



Dah penat bersilat... dia pun duduk sambung mengaji...


ummi tak boleh nak cakap apa.. nak gelak pun ada... 

yang pasti confident adik tinggi.. tak moh start dari rendah.. tup tup dah pakai baca Quran...

Hahahah... semoga hafiz nie akan terus berjaya dunia akhirat... hehehehe

Monday, August 7, 2017

Jalan-jalan Cari makan


Huh.. dah lama ummi tak makan dengan ayah. Masa ayah ada kat Malaysia, boleh dikatakan pagi petang siang malam kami makan nasi. Tu yang buat masing-masing ada spare tyre..

Gambar kat atas nie masa kami makan di Nasi Kandar Lawood.. antara tempat yang menjadi favourite ayah... kuah tu plak mmg perangai ummi. Nak makan mesti kuah lebih.. bagi banjir (walaupun tahu.. ini semua lah penyumbang kepada kegemukkan)... huhuhu.. Kami pergi masa ayah jemput ummi balik di UKM.. ada kala kedai nie buka.. ada kala tutup. Bila tutup tu mmg akan ada kekecewaan sikit, sebab tak tahu kat mana  tempat makan yang best kat nilai nie..

Tapi sekarang ayah dah makan nasi 1 kali sehari jer... adus.. memang mencabar ummi sungguh-sungguh. Plus berat ayah pun dah kurang 20 kg... lagi pengsan ummi dengar. Anak-anak pun tak percaya.

Nah.. meh tengok gambar nie.. baju yang sama, tapi bahunya dah mengelebeh...

Seluar pun nampak dah macam pinjam.. huhuhu..


Kan... ummi sangat jelous...


Wednesday, August 2, 2017

ce karang skit...


Dua beradik nie pantang jumpa... bila berjumpa jer mesti bergaduh. Tapi kalau tak jumpa mencari pulak.Uzayr plak tu.. hanya tahu nama kak alynn jer.. yang lain pun dipanggilnya kak alynn... mungkin sebab nama tu kot yang selalu di sebut.

Tengah-tengah syok ummi membelek hp.. terjumpa plak gambar nie.. erm.. kita buat karangan la pasal gambar nie... apa ek..

Agaknya ;

Alynn nak ajak adik dia buat muka paling comot

atau... nak tengok hidung sape paling besar

atau.. kita buat jer apa-apa muka sebab kita dah tak de keje.....

hahaha...



bye...

Happy Anniversary Abang.......


Alhamdulillah dah masuk tahun ke 15 perkahwinan kami...macam-macam dah kita tempuh bersama.. suka duka, senang susah, merajuk.. tak kawan.. dan macam-macam lagi.....

Tapi semua ini menyebabkan kita makin matang, makin faham perasaan kita...


Untuk abang...

Terima kasih kerana terus mempercayai ati.. terima kasih juga atas budi baik abang, tunjuk ajar abang kepada kami, menjadi pemimpin kepada kami dan yang pasti kasih sayang yang sentiasa abang bagi kepada kami... tindak tanduk abang jadi ikutan anak-anak.. sekarang mereka sangat menghormati ati, sebagaimana yang selalu abang buat. Dalam apa sahaja keadaan, anak-anak akan dahului ati, macam mana abang selalu ingatkan mereka agar sentiasa ingat pada ummi....



Terima kasih juga atas hadiah ini... macam tak nak makan jer.. kita makan sama-sama hujung bulan 9 nanti ek..

Cekelat nie tak basi kan... hehehehe


Semoga hubungan kita akan terus diberkati Allah...

Terima kasih sekali lagi atas segalanya... harap sangat dapat berjumpa selalu macam dulu...

Take care abang.. luv u so much...

Thursday, June 8, 2017

Kisah Bidadari Tercantik di Surga ''Ainul Mardhiah''

Sejak kebelakangan ini.. anak-anak ummi gemar mendengar lagu Ainul Mardhiah.. ada antara mereka yang bertanya siapakah beliau.. nah...

ummi copy cerita ini untuk bacaan kalian...

semoga anak-anak ummi dan ayah akan bersama beliau di syurga nanti...


Di suatu pagi di bulan Ramadhan, Nabi sedang menyampaikan targhib (semangat buat berjihad) kepada pasukan Islam. Nabi pun bersabda, "Sesungguhnya orang yang meninggal syahid karna Allah, maka Allah akan memberikannya Ainul Mardhiah, bidadari paling cantik di surga ". 

Salah satu sahabat nabi yg masih muda belia yg mendengar penjelasan itu menjadi bertanya-tanya. Namun, karena malu kepada Nabi dan  sahabat-teman lain, sahabat ini tak jadi mencari informasi lebih dalam tentang Ainul Mardhiah.

Ketika waktu menjelang Zuhur. sesuai sunah Rasul, para sahabat dipersilakan buat tidur sejenak sebelum berangkat perang. Bersama rombongan yang lain, sahabat ini juga tidur terlelap dan  bahkan bermimpi.

Didalam mimpinya itu dia berada di daerah yg sangat indah  yang belum pernah dia kunjungi sebelumnya. Dia juga bertemu dengan seseorang wanita yg sangat cantik yang belum pernah dilihatnya.

Dia lalu bertanya kepada gadis cantik   tadi, "di manakah ini?".

"Inilah Syurga.", jawab gadis cantik itu.
Lalu sahabat ini bertanya lagi, "Apakah kamu Ainul Mardhiah?".

"Bukan, saya bukan Ainul Mardhiah. Jikalau Anda ingin bertemu dengan Ainul Mardhiah, dia sedang beristirahat di bawah pohon yang rindang itu."

Sahabat itu pergi ke tempat yang tunjuk dan dia berjumpa dengan seorang perempuan   yg kecantikannya berkali-kali lipat dibanding perempuan   pertama yang dia temui.
"Apakah kamu Ainul Mardhiah ?"
"Bukan, saya  ini penjaganya. Bila Anda ingin bertemunya disanalah singgasananya."

lalu sahabat ini pun pergi ke singgasana tersebut dan  sampailah ke suatu mahligai. Didapatinya seseorang wanita yg kecantikannya berlipat-lipat dibanding perempuan   sebelumnya yg sedang mengelap-ngelap perhiasan. Teman ini pun memberanikan diri buat bertanya.

"Apakah kamu Ainul Mardhiah?"

"Bukan, aku bukan Ainul Mardhiah. Aku  penjaganya di mahligai ini. Bila Anda ingin menemuinya, temuilah ia di mahligai itu."

Pemuda itu pun pergi dan  sampailah dia ke mahligai indah yang ditunjukkan. Dilihatnya seorang perempuan   yg kecantikannya berlipat-lipat dibandingkan perempuan   sebelumnya serta sangat pemalu. Pemuda itu pun bertanya.

"Apakah kamu Ainul Mardhiah ?"
"Ya, betul saya Ainul Mardhiah"
Pemuda itu ingin mendekat, namun Ainul Mardhiah menghindar dan  mengatakan , "kamu bukan seorang yang mati syahid."

Saat itu juga pemuda tersebut bangun dari mimpinya. Dia pun menceritakan mimpinya ini kepada seorang sahabat kepercayaannya yg dimohonkan buat merahasiakan mimpinya sampai ia tewas syahid.

Komando jihad pun bergemuruh. Sahabat ini pun dengan semangatnya berjihad agar bisa bertemu dengan bidadari Ainul Mardhiah. Dia pun akhirnya meninggal  syahid.

Di petang hari waktu buka puasa, sahabatnya tadi menceritakan mimpi sahabat yang meninggal  syahid ini kepada Nabi. Nabi pun membenarkan mimpi teman muda ini serta Nabi bersabda, "sekarang ia berbahagia bersama Ainul Mardhiah ".

Tuesday, June 6, 2017

Abang Dammam..


Alhamdulillah.. dapat jumpa muka pun jadi lah..

Berbual melalui media.. buat kadang kala stress bila kejap line ok kejap line tak ok... tak campur lagi dengan suara yang kejap ada kejap tak de..

Adus... rasa nak masuk jer dalam line .. kan senang sebab cepat sampai....

tapi tak mungkin lah kan...



Pesan Ummi.....

Duduk berjauhan dah memang jadi perkara biasa buat ummi. Dari mula kami berkahwin sampai lah sekarang. Cuma bezanya tempoh masa tu dulu...